Workshop choreografie 29 februari 2020

Vandaag is de eerste van de twee workshops, van 10.00-14.00uur in de Driehoek. Het thema is choreografie. Bij binnenkomst is er eerst koffie en thee waar we mee beginnen. Grietje is vanochtend om 7 uur opgestaan om haar befaamde havermout appeltaart te bakken voor ons. Die smaakt weer heerlijk.

We gaan naar de repetitieruimte en beginnen eerst met iets nieuws wat goed is voor de stem: Lax Vox! Ik hoor je denken: ‘huh? Watte?’
Lax Vox betekent letterlijk, ontspanning van de stem. Het helpt om de tonen hoog en laag gemakkelijker te zingen laat je sneller herstellen na heesheid en verkoudheid. Je hebt nodig een siliconenbuis en een flesje of en glas water. Een aantal koorleden hadden zo’n buisje nog thuis, ooit via Nyanda, onze vorige dirigente, aangeschaft. Voor de rest heeft Nienke nog een paar buisjes meegenomen.
Aan het eind van de blog wat meer informatie over Lax Vox.

Er wordt volop gebubbeld. Als je de oefening goed uitvoert, dan merk je dat je van de lage tonen naar de hoge veel gemakkelijker glijdt. Zonder extra inspanning bereik je toch je doel. Een bijzondere ervaring. Hier moeten we thuis mee oefenen. Hoeft niet lang achter elkaar, maar elke dag even is aan te raden.

Dan gaan we beginnen met waar we vandaag voor gekomen zijn. De choreografie bij de nummers van het concert. Nienke is ontzettend druk geweest, want ze heeft overal orkestbanden bij gezocht, zodat we kunnen meezingen met ‘de band’ en dat zij de handen vrij heeft om ons te coachen en te dirigeren. We boffen maar met zo’n dirigente.

We lopen mooi op schema en om 12.00uur is er pauze.
Iedereen pakt de meegenomen boterhammetjes erbij en we worden getrakteerd op zelfgemaakte groentesoep van Tini. Die smaakt werkelijk verrukkelijk.

Na de pauze volgt deel twee en het gaat steeds beter. Zo’n workshop is heel belangrijk, het voegt echt iets toe.
Eigenlijk zouden we nog één nieuw nummer moeten instuderen, maar dat gaat niet meer lukken. Er is een heel leuke variant bedacht. Wat dat is, vertel ik nog niet. De bezoekers moeten ook nog een beetje verrast worden. Wij zijn in ieder geval erg enthousiast.

Iets na tweeën zijn we klaar, ruimen we de boel op en gaan met een voldaan gevoel naar huis.
Het wordt leuk!

Lax Vox
Hieronder beknopte informatie over de Lax Vox.
Het is een techniek ontwikkeld door ene Marketta Sihvo, van de universiteit van Tampere in Finland.
Met deze techniek verbeter je je stemgeluid en ontspant de keel. Stemmen worden ook warmer en meer ontspannen. Je zingt gemakkelijker en de stem herstelt sneller als je lang hebt moeten zingen en je keel wat ‘schraal’ aanvoelt na de tijd. Ook na een verkoudheid of heesheid helpen de oefeningen Lax Vox je er weer snel bovenop.
Wat heb je nodig.
Een siliconenbuisje van ongeveer 35 centimeter lang en tussen de 9 en 12 mm doorsnee. Een glas of een klein flesje halfvol gevuld met water.
Voorbereiding/oefening
• Plaats het buisje in de mond en boven de tong, die ontspannen in de mond ligt.
• Houd de fles dichtbij het lichaam zodat schouders ontspannen blijven
• Omsluit het buisje goed met de lippen
• Plaats het buisje in het water (3 cm)
• Maak geluid in het buisje op ‘oe’ of ‘oo’ en laat het water gelijkmatig bubbelen
• Breng melodie in de toon, hoog en laag
• ‘Zing’ een lied
Zoals gezegd is dit maar een korte beschrijving, op internet is hier meer over te lezen. Ook interessante YouTubefilmpjes kun je bekijken.