15 juli 2023 optreden Krönnenzommer

Het is zover! Waar we de afgelopen weken voor geoefend hebben kunnen we nu allemaal laten horen. We verzamelen ons in Hellendoorn bij Krönnenzommer voor een optreden. Het gebouw kent meerdere ingangen en het is altijd een uitdaging om de hoofdingang in één keer te vinden.

We wachten in het voorportaal tot we worden opgehaald. Marleen van de organisatie heet ons welkom en wijst ons de weg naar de zaal. Ondanks dat het al vakantietijd is, zijn we met een mooie representatieve groep. We installeren ons in een aangrenzende ruimte van de zaal waar de koffie en thee al voor ons klaar staat. Wat een warm welkom.

We zingen uit de map en is er voor gezorgd dat de lessenaars ook meegekomen zijn. Dat geeft wel fijne steun. We kennen de nummers voor het merendeel uit het hoofd, maar voor de details altijd fijn om te kunnen spieken. Jorn pept ons nog even vooraf op en benadrukt dat wij een swingkoor zijn, dus beweeg vooral mee.

In de zaal staat een prachtig blinkende zwarte piano. Het is te verleidelijk om daar vanavond niet op te spelen, dus blijft de elektrische piano in de auto. Dat scheelt veel gesleep, want het is nogal een zwaar apparaat. Om nog maar te zwijgen van het werk om het allemaal met kabels aangesloten te krijgen.

Dan is het tijd en we stellen ons op in de zaal. Die is mooi gevuld. Marleen kondigt ons aan en geeft Jorn de gelegenheid zichzelf en ons voor te stellen aan de bewoners. We beginnen met You’ll Know My Name. Aangezien Jorn verstopt zit achter een piano, kunnen we zijn voetenwerk voor de choreografie niet zien. Hij zegt: ‘ik beweeg mijn hoofd wel overdreven heen en weer’. Nou, niet gelukt dus, het ging toch niet synchroon. Maar de zang: top! Jorn geeft ons daarvoor een compliment en het publiek vindt het mooi. Dat motiveert.

Hoewel het in de zal behoorlijk warm is, laten we daar niets van merken. We zingen, klappen, knippen met de vingers, vol overgave. Ook de bewoners zingen of klappen mee. Er wordt zelfs een dansje gemaakt. Het is een heel fijn ontspannen optreden.

In de pauze is er frisdrank geregeld voor ons en kunnen we even bijkletsen. Een lieve mevrouw uit de zaal die zichtbaar aan het genieten was, voelt zich vertrouwd genoeg om bij ons te zitten. Na een poosje begeleidt Mona haar aan de arm terug naar de zaal. Ook als je ziet hoe de verzorgers/vrijwilligers zo ontzettend zorgzaam en lief zijn voor de bewoners. Wat is dat mooi om te zien. Schande dat er zo slecht met het personeel in de zorg wordt omgegaan ?. (Even een persoonlijk kleine statement.)

We beginnen aan het tweede deel en ook hier is de interactie fantastisch. Al met al is het een mooi en dankbaar optreden.
We nemen afscheid van elkaar en wie weet, misschien tot een volgende keer.

Het koor ziet elkaar komende donderdag bij Tiny, een laatste keer voor de zomervakantie echt begint. We sluiten het koorseizoen af met een gezellige avond.