20 april 2024, Vrienden van Almelo Live

De generale
Vandaag is het dan zover, het optreden waar we maandenlang naar toe hebben gewerkt. ’s Morgens nog de generale in de Doopsgezinde kerk. Iedereen is stipt op tijd. De ruimte die we hebben is krap, dus staan we ‘kortjes bij dichtjes’. We waren hiermee vooraf bekend en hadden dat al bij de repetitie donderdag geoefend. We starten even met inzingen, dat zijn een paar toonladders, of riedeltjes zoals ze in de blogs worden genoemd, zegt Frits. We zijn blij verrast door de akoestiek in het kerkje.

Als we het eerste nummer inzetten geeft dat een boost. Wat klinkt dat hier mooi! Nadat we alles hebben doorgezongen loopt het al tegen het middaguur. De bestelde broodjes zijn inmiddels binnengebracht en die worden meegenomen naar het zaaltje achter bij het kerkje waar de geur van koffie ons al tegemoet komt. Hier kunnen we ook vanmiddag onze spulletjes kwijt.
Carolien heeft de sjaaltjes meegenomen en deelt ze uit, ook onze vrolijke noot Jorn wil er een hij heeft wel een idee hoe hij die wil dragen.

Lunch en afscheid Frits
Na de lunch nemen we officieel afscheid van Frits. Tini spreekt hem hartelijk toe en geeft hem een boeket bloemen en een cadeaubon als dank voor zijn inzet. Ook zijn partner Simone ontvangt namens het koor een bon. Hij krijgt een welverdiend applaus.
Frits neemt ook het woord en geeft aan dat wij een wonderlijk koor zijn, of woorden van gelijke strekking.

De aftrap
Om 1 uur verzamelen we ons bij Het Huis van Katoen. We hebben nog wat flyers gekregen om die aan het winkelend publiek uit te reiken. De een neemt die dankbaar aan de ander weigert bot. Zo zit iedereen er verschillend in. Carolien vraagt vriendelijk aan een voorbijganger: ‘meneer, houdt u van muziek?’ Het antwoord is kort en krachtig:’ Nee!’ en hij loopt stug door. Het werkt op onze lachspieren.
Jos, de cultuurmaker opent het evenement. Hij heeft een burgemeestersketting omgehangen. Hij neemt de rol over van burgemeester en wethouders, want zij waren verhinderd voor deze opening. Heel bijzonder dat geen van de bestuurders hierbij aanwezig is, het evenement is vorig jaar al bekend gemaakt.
Jos doet het geweldig, maar met zoveel mensen op het plein was een versterking met microfoon wel fijn geweest. Het was jammer genoeg niet voor iedereen te verstaan.
Maar niet getreurd, het Twents Volkslied wordt ingezet door alle aanwezigen en dat is wel goed hoorbaar. Dan gaan de koren uiteen, het programma begint.

Het optreden
Wij zijn om 3 uur aan de beurt en verzamelen ons om half 3 bij het zaaltje. We bereiden ons voor. We komen via de hoofdingang binnen al zingend het Almelo’s lied samen met het koor dat voor ons het optreden gaf. Dit is een zgn. wissellied, het begin en het eind van een optreden. Het kerkje is eigenlijk te klein voor dit evenement, ze hangen er met de benen uit.
We installeren ons en gaan van start met Can You Feel It van Birgir. Het valt meteen in de smaak, afgaand op het applaus. Dan zingen we Say Something, dat zowel klein als krachtig wordt gezongen. Ook dat wordt beloond met groot applaus. We genieten. De begeleiding van piano, cajón, gitaar en sax klinkt geweldig. Zo fijn dat Jorn er ook bij is. Hij heeft ons kerstconcert moeten missen doordat hij in het buitenland zat, maar nu is hij present en speelt ook mee. De uitsmijter is Baby What You Want Me To Do en ook dat klinkt als een klok. Wat een prachtig optreden hebben we gegeven. We mogen trots op onszelf zijn. Dat hebben we, onder leiding van Frits, top gedaan.

Vrije tijd
Nu gaan we weer tot de afsluiting kwart voor 5 onze eigen gang. Dan is er een flashmob op de Koornmarkt. Sommigen gaan nu shoppen, anderen gaan naar optredens van koren of doen een drankje ergens in de stad. Het is wel jammer van het weer, dat is erg wisselvallig, van alles wat, kou, regen, wind en zon.
Opeens krijgen we bericht dat de afsluiting niet doorgaat. Iemand van een koor is tijdens een optreden in de Bleekkerk onwel geworden en nadat ze weer wat bijgekomen was met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het is te begrijpen dat hier een vrolijke afsluiting met alle koren misplaatst zou zijn. Iedereen van het betreffende koor is ontdaan. Het mooie is dat Toonkunst na dit gebeuren een paar gepaste nummers ten gehore heeft gebracht in de Bleekkerk als troost voor het koor dat een schok te verwerken kreeg.
Wij zitten inmiddels met een groep bij de Shamrock om de dag gezamenlijk af te sluiten met een etentje.

Wijzelf kunnen terugkijken op een mooi en goed optreden met een fijn en enthousiast publiek. Met extra dank aan Frits onze tijdelijke dirigent die het stokje nu weer overdraagt aan Jorn. Ook dank aan Simone voor haar gitaar- en cajónspel en aan Wilbert de saxofonist.