9 september 2023 Fietstocht naar Vakantiepark en Buitencentrum Hessenheem

Vandaag zaterdag 9 september stappen we op de pedalen van ons stalen ros en fietsen we via een prachtige route door het prachtige Twente. De eindbestemming is Vakantiepark en Buitencentrum Hessenheem. De zoon van Jeannette is beheerder van het park en zijzelf hebben daar een vakantiehuisje. We gaan daar lunchen, bijkletsen en dan keren we weer huiswaarts.

Het is nog steeds zomer in Nederland, vandaag 29?C en dus is iedereen in zomertenue. De fietsgroep verzamelt zich bij de sporthal De Leemhorst. Vera en Ineke treffen we op de pauzeplaats, Marga en Greet zien we in Hessenheem.

Het is een mooi groepje en rond 10.00 uur vertrekken we. De meesten zijn in het bezit van een e-bike, maar niet iedereen zo blijkt. Sanny, Tini en Marianne moeten het op eigen kracht doen. Wauw!

Irma W. heeft de route uitgestippeld en die afgelopen week al via de groepsapp verspreid. Het is een knooppuntenroute, dat zijn mooie routes die duidelijk staan aangegeven. We gaan op weg. Het is heel ontspannen en iedereen kletst gezellig met elkaar. Te gezellig want een enkele keer missen we een bordje en moeten we rechtsomkeert. Gelukkig zijn we met een groep en dan is er altijd wel iemand die wel oplet en de groep weer op het juiste spoor zet.

Zoals gezegd is het een prachtige route en rond 11.00 uur komen we aan bij het brandweermuseum in Rijssen waar we pauzeren. We vallen met de neus in de boter want daar is een rally. Er vertrekken oldtimers maar ook hedendaagse bolides. Er is daar veel belangstelling voor. Vooral de jeugd heeft de mobieltjes in de aanslag voor foto’s van hun favoriete auto’s.

Vera en Ineke waren hier al op tijd en hadden de locatie verkend waar we koffie konden drinken, zelf meegebracht door Vera. Ineke was donderdag jarig en heeft een traktatie voor ons. Het smaakt heerlijk. In de tuin staan bankjes in de schaduw, precies genoeg voor iedereen.

Na deze stop vervolgen we onze weg naar Hessenheem. Henriët met haar kekke hoed, die haar overigens geweldig staat, gaat als een speer door de bocht, ze geniet van de spanning en sensatie. Rond 13.00 uur komen we aan op Vakantiepark Hessenheem. Jeannette leidt ons door het park waarbij we even stoppen bij hun vakantiehuisje. Een heel sfeervol en knus huisje, tevens het oudste huisje op het park.
We nemen plaats op het terras onder de parasols, daar is het heel goed uit te houden. Marga en Greet sluiten hier aan. We bestellen wat te drinken en geven door welk broodje we willen. De keus is carpaccio, brie of broodje gezond. Nou, het blijken goed gevulde broodjes. Natuurlijk moet er nog gezongen worden voor Ineke, dus dat gebeurt vol enthousiasme! Ineke kan het erg waarderen.
Dan valt het oog op de ijskaart. Met dit weer eigenlijk een must, dus voor iedereen een ijsje. Wat smaakt dat goed zeg. Het is een topdag!

We beginnen weer aan de terugtocht. We laten Jeannette achter, zij blijft het weekend in haar vakantiehuis gezellig met familie.
Hoewel dezelfde route terug, lijkt het wel korter, dat kan kloppen want het paard loopt altijd harder als het naar huis gaat. Soms zijn er kleine colletjes te nemen en dan zie je ook hier weer de saamhorigheid van het koor. Bettine helpt Marianne de berg op en Grietje zorgt voor Sanny. De hulp wordt gaandeweg de route onderling afgewisseld.

Een paar kilometer voor het eindpunt is een Rustplaats aan het kanaal. Deze ziet er heel gezellig uit met verschillende zitjes onder een tarp. Het is zelfbediening en heel veel keus. Irma W. heeft nog een afspraak dus zij fietst verder. Wij gaan even pauzeren en nuttigen een drankje. Na 10 minuten stappen we weer op.
Steeds meer koorleden verlaten de groep voor een kortere weg naar huis.

Het was een geweldige dag, we hebben genoten.
Grote bewondering voor Tini, Sanny en Marianne, die geen ‘wind in de rug-fiets’ hebben maar zich heel erg goed geweerd hebben. In deze hitte meer dan 50 kilometer fietsen zonder ondersteuning in heuvelachtig gebied, daarvoor maken we een diepe buiging.

Er gaan stemmen op dit uitstapje jaarlijks te organiseren.
Een heel goed plan, we gaan het zien!